En kveld sammen med Josva får meg til å tenke.

Jeg begynner å bli fan av ærlighet. Tro det eller ei, en som meg, fan av ærlighet. Men det er sant.

Også tenkte jeg på en sang som jeg liker veldig godt. På midten av 80-tallet ville Daniel Lanois, en av produsentene til U2-plata The Joshua Tree, at Bono skulle lage en gospellåt. Resultatet ble en av 80-tallets største hits, Still Haven't Found What I'm Looking For. Likevel ble den ikke bare godt mottatt i de kristne miljøene. En som fortsatt ikke har funnet det han leter etter, det er ikke en som kjenner Gud. That's obvious.

Men er det virkelig det? Jeg merker at det er noe ubeskrivelig deilig med å kunne si til Gud at nei, jeg har ikke funnet alt ennå. At det er ting jeg lengter etter som jeg ikke har fått. Ting jeg lurer på som jeg ikke har svaret på. At troa mi fortsatt ikke er fullkommen. At jeg kan være ærlig.

Så nei, jeg har ikke funnet alt, selv om jeg har funnet Gud, for å bruke en god, gammel klisjè. Jeg leter enda. Men jeg har en som går ved siden av meg mens jeg leter. Og jeg er på sporet av noe ass.

*

I have climbed highest mountains
I have run through the fields
Only to be with you, only to be with you

I have run, I have crawled
I have scaled these city walls, these city walls
Only to be with you

But I still haven't found what I'm looking for
But I still haven't found what I'm looking for


I have kissed honey lips
Felt the healing fingertips
It burned like a fire, this burning desire

I have spoke with the tongues of angels
I have held the hand of a devil
It was warm in the night, I was cold as a stone

But I still haven't found what I'm looking for
But I still haven't found what I'm looking for


I believe in the Kingdom Come
When all the colors will bleed into one, bleed into one
Well, yes I'm still running

You broke the bonds and you loosened the chains
Carried the cross of all my shame, all my shame
You know I believe it

But I still haven't found what I'm looking for
But I still haven't found what I'm looking for
But I still haven't found what I'm looking for

Category: , | 4 Comments

4 comments to “1. oktober - still haven't found what i'm looking for”

  1. Jeg har alltid digga den sangen.
    Og vet du hva? Jeg er så enig med deg.

  1. Du skriver godt du, skal sjekke ut denne i fremover...

  1. til tross for helt anderledes livssyn, så er vi nok litt like likevel wilfu. Jeg og har blitt en tilhenger av ærlighet. Og låta er god også for oss agnostikere;-)

  1. ooog forresten, visste du at kirka i hjembygda mi, Lommedalen, hadde en hel gudstjeneste med bare U2 låter i stedenfor salmer etc. Jeg kan ikke skryte på meg av å ha vært der, men det var en liten fun fact.