Det er mange jule- og nyttårstradisjoner; årsmelding fra blogspotten er definitivt en av dem.

Akkurat som i 2008 og 2007 skal året oppsummeres, i en så alfabetisk rekkefølge som overhodet mulig.

Og vi kjører bare på.

A
ARBEIDERPARTIET vant valget i år. Dessverre. Jeg stemte naturligvis ikke rødgrønt, og er dermed en av dem som faktisk kan klage og si: Det var ikke dette jeg ville! når landet vårt blir fullstendig ødelagt.

B
Vi fortsetter i politikken, denne gangen utenriks: BARACK er vel årets store navn. Mannen fikk fredsprisen, men har vel strengt tatt ikke utmerket seg sånn veldig på det politiske planet ennå. Jeg er fortsatt skeptisk til om han overlever etter fire år i presidentstolen, og tror John McCain ville gjort en vel så bra jobb.

C
Nok politikk. Sammen med storesøster var jeg på ferie i Egypt i november, og ble fort forelsket - ikke i en chick, men i CACAO BAR. Maken til sted skal du lete lenge etter, iallefall i det landet der, og det ble en etterlengtet oase med vennlige og kule folk på et sted som ellers krydde av kjipe russere.

D
DAMER har det imidlertid blitt lite av i 2009, det vet alle jeg henger med godt. Det klages nemlig ofte, men jeg har det egentlig ikke så aller verst.

E
På julaften, like før pakkene skulle åpnes, begynte storebror Pål plutselig å lese opp et dikt. Det skjer mildest talt svært sjeldent, og samtlige lurte på hva som foregikk - og vips, var han nede på kne, og storebror og Megan var ENGAGED. Så nå ventes det bare på bryllup...

F
Og apropo; jeg har verdens diggeste FAMILIE. Det er ikke alle som bruker mange lange kvelder på å lage pepperkakestavkirke med storebroren sin, hører en 33 år gammel annen bror synge Barbie Girl, reiser på sydentur med søsteren, eller jammer med lillebroren sin til klokka blir 5 om natta. Det gjør jeg.

G
Vi drar tilbake til sommeren, til GJETERØYA. I én uke var hele familien samlet med damer og unger på en øde øy med sauer, spøkelser og skumle polakker. Det var seriøst digg, selv om været ikke var på topp, og må absolutt nevnes i årsmeldinga.


Fuglset Games på Gjeterøya. FOTO: Marie Fuglset

H
Et lite stikkord når det gjelder året, er HJEMLØSE. Ikke bare fordi jeg var uten hjem i hele august, men også fordi jeg i løpet av våren og sommeren ble kjent med flere ordentlige, hjemløse. Jeg skrev jo tross alt to kapitler av denne boken, og fikk høre flere fascinerende historier.

I
Det er ikke alle forunt å være onkel til fem kids, men onkel Liam er. Hittil siste på stamtreet er ISABELLA, som ble født 2. juni, og som vokser for hver eneste dag som går. Jeg er rimelig sikker på at hun og kusinen kommer til å dra på onkel-besøk ganske ofte de neste år - det håper jeg, iallefall.

J
Jeg fortsatte å studere i 2009, og jeg er et år nærmere å bli JOURNALIST. Skoleframmøtet er fortsatt så som så, men semesteret i høst ble i alle fall en klar framgang i forhold til våren. Vi er på rett spor!

K
KIRKE er noe jeg gikk alt for lite i dette året, og er gjenstand for tjue-ti's eneste nyttårsforsett: Mer kirke for Liam, enten det blir Citykirken eller Intro. Kanskje Intro Oslo...?

L
Ettersom kid-bro Prebster er så usannsynlig bortskjemt og har fått sitt eget studio i Bamseveien, har det blitt litt LÅTSKRIVING på Fylly & Liam dette året. Noen fullstendig uoffisielle demolåter, tatt opp i sommer, kan du faktisk høre på MySpace. Vi kommer selvfølgelig ut med EP i løpet av tjue-ti. Ikke sant, Prebster?

M
MANGLERUD er stedet ass! I september flyttet jeg inn i Rugveien, og dermed er det tre blokker med navnet Fuglset gravert inn på ringeklokka i gata. Eller, jeg har ikke fått noe navn på ringeklokka ennå, men du tar poenget...

N
For første gang på virkelig lenge har jeg hatt én og samme arbeidsplass gjennom hele året. Ikke bare fordi jeg endelig holder meg relativt fastboende, men også fordi NETTAVISEN er en upåklagelig arbeidsplass. Jeg gleder meg fortsatt til hver gang jeg skal jobbe, og det er ikke feil.

O
ODD GRENLAND, ja. Hva skal man si? Verdens fineste lag i alle fall, det er helt sikkert. Jeg fikk ikke oppleve mer enn fem kamper live denne sesongen, men alle fem var i hvert fall noen deilige opplevelser. Dermed satser vi på flere kamper i tjue-ti - og kanskje medaljer også, hvem vet?

P
300 egyptiske pund tilsvarer omtrent 300 kroner, om jeg husker riktig. I november gjorde jeg og Mærri den beste investeringen noen gang, da 300 pund gikk med til en dag på Rødehavet. I løpet av turen var vi innom PARADISE ISLAND, som er det fineste stedet jeg har vært på noen gang. Ord rettferdiggjør ikke det stedet der, som jeg forresten skrev om her.


Beautiful. FOTO: Flickr

Q
Okei, dette er samme stikkord som i fjor, men i 2009 var jeg jo faktisk i QATAR. Og for et land! 99 prosent ørken, resten er idyll i hovedstaden Doha - spesielt når faren din jobber der og blir behandlet som greve. Qatar kan forresten leses om både her, her, her, her, her og her.

R
Jeg har også benyttet 2009 til å bli bedre kjent med RUSSERE. De likte ikke meg; jeg likte ikke dem, og det er det. Heldigvis rakk jeg å irritere dem skikkelig i basseng-aerobic'en.

S
Om du lurte: SHERATON, det som ligger i Doha, er verdens diggeste hotell. Lett, enkelt og greit. Håper jeg kommer tilbake dit en gang.

T
TORSDAGENE var gjerne ukas store høydepunkt gjennom hele 2009. Fra januar til juni samlet nemlig noen hjernevaskede Lost-fans seg i Oslo et sted; gjerne på Ullevål (les: meg) eller Majorstua (les: Michael) og forberedte seg i noen timer til kveldens Lost-episode, så episoden, før den ble nøye diskutert etterpå. Det digge er at Lost starter 2. februar, og det er sørenmeg ikke lenge til.

U
U2. Need I say more? Bandet ga ut et av sine beste album på lenge, No Line On The Horizon i februar, og jeg fikk til og med oppleve bandet live sammen med Ørris, Sara og Prebster i Gøteborg 1. august. Kan ei forklares, bare erfares.

V
Folk snakker om global oppvarming. Vel, VÆRET i 2009 var i alle fall spesielt, det skal det ha. En uke med sommer i juni var alt vi fikk av den slags, resten regnet bort. Og desember har jo vært tidenes kaldeste desember, jeg er fortsatt sikker på at vi til tider har hatt kelvinminusgrader her. Det er ikke langt unna, i hvert fall, det er sikkert.

W
Når prisen for årets WHINERE skal deles ut, er det ingen tvil om hvem som er eneste nominerte. Møkkalaget Brann fra Bergen klarte ikke å innrømme at Odd Grenland er så drøyt mye bedre enn dem, og dermed satte de i gang et hylekor uten sidestykke fordi Peter Kovacs scorte da Håkon Opdal lata som han knakk beina, og sparka etter den deilige ungareren i tillegg. Kampen vant vi 5-1, og Brann kan dø.

X
Nå begynner det å bli vanskelig, men vi løser dette også. X-MAS, eller julen på norsk, var fantastisk dette året. Stemningen kom allerede i november, holdt seg ut desember, og resulterte i en så koselig julaften som bare familien Fuglset klarer å stelle i stand.

Y
Enklere blir det ikke: Jeg har fått flere YNDLINGSLÅTER i løpet av året. Röyksopps Röyksopp Forever, U2s Stand Up Comedy, Athletes Rubik's Cube og Kents Töntarna - bare for å nevne noen.

Z
I et år der Norge ikke klarte å kvalifisere seg til Fotball-VM, er det en liten trøst at svenskene bommet på det samme. Og det selv om de har en av verdens aller beste fotballspillere på topp - ZLATAN IBRAHIMOVIC. Jeg liker å se den typa spille fotball; mer av Zlatan i tjue-ti!

Æ
Jeg fikk forresten en følelse av ÆRBØDIGHET da Kongen av Pop døde i juni. I sannhetens navn skal det sies at jeg fikk øynene opp for Wacko Jacko like før han døde, og klarte å sette ekstra stor pris på musikken hans etter sjokknyheten som kom en sen junikveld. Derfor var det på sin plass å avslutte året med å fremføre Billie Jean på nyttårsaften, noe som forresten var en veldig ålreit kveld.

(Video fra nyttårsaften ser du her, om du er heldig og har Facebook-konto.)

Ø
ØKONOMI er noe jeg har hatt stålkontroll på i 2009, bare spørs fatter'n. Mye takket være studielånet, riktignok, men det funker da, det.

Å
Vi avslutter med ÅRSTIDENE, som altså har vært helt fjerne i år. Det var aldri vår; det var vinter fram til mai, og så kom plutselig sommeren. Men neida, sommer var det heller ikke. Den ene uka med sol og 30 grader gikk nemlig fort over til regn, og sånn fortsatte det i både juli og august. Dermed fikk vi en fryktelig lang høst, fra juni til desember, før det plutselig ble vinter igjen.

Men snart kommer våren igjen, og sommeren. For nå er det tjue-ti, nemlig.


Sannsynligvis årets deiligste bilde. FOTO: Marie Fuglset

Category: | 3 Comments

3 comments to “2009 i et nøtteskall”

  1. Hei William
    Love your new look!! I really think you summed up 2009 brilliantly!!Look forward to hanging with you in 2010;)hehe..now that Natalie can walk I am sure she is going to be "running" over to visit you soon;)
    Klem klem

  1. Hva med N-yttårsforsetter for 2009? ;) Eller hopper vi glatt over det og lager heller nye? ;D

  1. You can actually just throw her over from your balcony, Megs. I promise to keep my window open. :)

    Hmm... Det er jo ikke noe gøy hvis man ikke sliter litt med dem, Meni? Jeg er ikke like flink som deg, rett og slett. Men det kommer!