Stille. Gradestokken viser tre kalde. Jeg knepper jakka godt igjen. Lue. Skjerf. Hansker. Kulda slår imot meg idet jeg åpner døren.

Somewhere over the rainbow, way up high
And the dreams that you dreamed of, once in a lullaby


Frostrøyken blåses ut for hvert åndedrag, man skulle tro det var en Prince Mild jeg hadde i munnen. Over Ekebergåsen har sola stått opp og hilser god dag. Rimen ligger på bilene, men foreløpig er det det eneste Kong Vinter viser av nærvær. De fuglene som trosser minusgradene kvitrer like muntert som alltid. Jeg kan skimte sykehuset, der en nyfødt jente har sett dagens lys for første gang. Bare en måned før min lille Nathalie får oppleve akkurat det samme.

Somewhere over the rainbow blue birds fly
And the dreams that you dreamed of, dreams really do come true


Det er bare taxisjåførene som har det travelt. Resten av byen venter fortsatt på å våkne. Over meg har et fly nettopp lettet, på vei mot varmere strøk. Og minner meg på at det ikke er lenge til det er min tur.

Someday I'll wish upon a star
Wake up where the clouds are far behind me
Where trouble melts like lemon drops
High above the chimney tops thats where you'll find me


Inne i dagligvarebutikken er det like stille som utenfor. De få som er på jobb gjør klar butikken. Jeg finner juice, ost, rundstykker og en avis, får et hyggelig smil av inderen bak kassa, og finner veien ut igjen. Det er helg.

Somewhere over the rainbow bluebirds fly
And the dream that you dare to, why, oh why can't I?

Category: | 3 Comments

3 comments to “8. am”

  1. Er dette din bok?

  1. Min bok og min bok... Det er vel ikke noen bok akkurat, men det er jeg som har skrevet det ja... :)

  1. Sover du?
    Naj, jai skror!

    Men sover DU, William? Kjenner at jeg legger meg nå ass. Klokka 8 liksom. Vilt.