En vakker dag i historien som aldri bør glemmes.

Visste du for eksempel at på denne dagen i 1384, for bare 624 år siden, ble Jadwiga kronet til Kongen av Polen, selv om hun egentlig var en ti år gammel jenteunge? Pussig, pussig. Som tidligere barneskolelærer veit jeg om pent mange ti år gamle jenter jeg ikke ville gitt kongekronen (hva skjedde med at damer, og ikke minst jenter, ble dronning istedet for konge?) i mine verste drømmer, så denne Jadwiga må ha vært litt av et vidunderbarn.

Jadigwa. Kul ass.

Jadigwa døde forresten femten år senere etter komplikasjoner når hun fødte sin førstefødte datter. Ungen døde også. Dersom du skulle lure. Hører du Megan, du var så mye flinkere enn Jadigwa at jeg ikke finner ord. At ikke du er Kongen av Norge og Sør-Afrika er for meg et kjempemysterium.

Vent. Jo. Da måtte Pablo ha blitt dronningen. Det er nok best for alle at det er som det er.

Nok om det. Skulle gjerne dratt frem flere fantastiske historiske hendelser, men utenom spanske conquistadorer, hengninger i Canada, oppfinnelser av LSD og det første SARS-utbruddet i Kina er det lite som har skjedd denne dagen. Jo, for 21 år og 6 dager siden ble verdens kuleste onkel Liam født. Nei, vi snakker ikke om Liam Gallagher.

Det som derimot har skjedd - idag - er at den nevnte onkelen har vært med å filme, samt banket Christer og lillebror Preben i FIFA 09 (sammen med Christers lillebror Joachim var vi et fantastisk team, som tok en overlegen seier selv da vi var Hull og vatnissene var Manchester United). Jeg bare nevner det - jeg har aldri spilt FIFA 09 før.

*

Nå sitter jeg og prøver å hjelpe den samme hjernedøde lillebroren som har mattetentamen i morra (tror han!). Gutten har problemer, stakkars, og med en storebror som fikk 6'er på samme tentamen i sin tid er det jo bare fair&square at jeg hjelper litt. Stakkaren kommer til å få problemer når han kommer til videregående. Hi-hi. Jeg gleder meg.

1 comments to “16. november”

  1. Jeg ler. Alltid. Og smiler litt. Selv om jeg ikke kommenterer alltid.
    DU er fiine.
    Når skal jeg klippe deg? og gjøre deg enda kulere.