Verdens mest geniale økonomiske system. Velkommen til Qatar.

Ok, de har ikke helt skjønt solkrem-greia her nede (se forrige innlegg), men mye annet har de peiling på i Qatar. Som penger. Man bruker nemlig ikke mynter i dette landet, den laveste pengeverdien jeg har registrert er «1 Riyal» - verdt knappe to kroner - som selvfølgelig er seddel. En ganske fin en også, med tre flotte fugler på den ene siden og noen palmer på den andre.

Men da jeg handlet på City Center i formiddag betalte jeg 197,75 QR for en ålreit jakke, og pulsen hoppet plutselig til dobbelt hastighet. Skulle jeg endelig få en mynt? Jeg kunne ikke skjønne annet, vekslepenger er jo vekslepenger.

Men nei.

Typa ga meg to riyaler tilbake - og en tyggegummipakke. En tyggegummipakke. Som kompensasjon for en kvart seddel.

Jeg syns det er fantastisk, og lurer på når vi skal følge etter i potetlandet der hjemme.

*

Da jeg skulle dra til dette senteret, forresten, spurte jeg dørvakten ved hotellet om en taxi.

- Yes sir, we only have limousins, svarte han, og jeg gliste mens jaguaren kom rullende opp og han åpnet bakdøra og bukket dypt.

4 comments to “4. februar”

  1. jeg vet ikke helt hvor gla jeg er i deg akkuratt nå...

  1. hva skal man med limousin når man har "lynet"?

    fortsett og gni inn at det er et par grader varmere der du er enn her... jeg liker meg i snøfylte Norge jeg, det er nå det er gøy og kjøre bil:D

    glad i deg, kjekken!

  1. Wat kan ai du for ju søøl?
    Nyt dagene. Jeg kjenner lukta og stemningen og dishdashen og alt gjennom bloggen. Hils papsen, love u both.

  1. mm, love u 2 bigsis. hoho, stina, du må passe på temperamentet, du blir så fort opptrekt ;) dina, din tøysekopp, det er ikke deilig i norge, og det vet du.