Mitt lille land.

I det ubetydelige og koselige landet Norge skulle man tro at man er trygg hvor enn man går, og hvor enn man står. At naboen ikke er en grusom voldtektsforbryter, og at den gamle dama på Deli har ryddet skapet for lik. Så feil går det altså an å ta.

For i går var jeg en tur på Meny, for å handle det som trengs for å overleve en høstaktig mandag - Sprite Zero, milkshake, en liten Hobby-sjokolade og dagens VG. Jeg jobbet jo i samme butikk for bare litt over et år siden, og slo derfor av en hyggelig prat med gamle kolleger. Alt var som det skulle, helt til jeg kom fram til kassa.

AVVIST, sto det med store bokstaver da VISA-koden var slått inn, og jeg tenkte: «Hm, det var da rart. Greit, det er ikke et sekssifret antall kroner som står på den kontoen, men jeg skulle da ha råd til en skarve lunsj.» Dermed gikk jeg til minibanken i bygget ved siden av, satte inn kortet, og forberedte meg på å se et kontobeløp som var lavere enn latterlig lavt.

Men neida. Ikke før jeg har slått inn koden sluker maskina hele kortet mitt, spytter ut en kvittering som gjengjeldelse, og lar meg stå igjen å klø meg i skjegget. Løsningen på mysteriet om det forsvunne bankkortet kommer ikke før noen timer senere, da det tikker inn en melding på mobilen:

«Ditt kort er dessverre utsatt for skimming, kortet er derfor sperret. Ved mistanke om misbruk vennligst kontakt banken.

Mvh
Fokus Bank»



Så langt er det altså gått. Møkkafolk med møkkamoral kopierer bankkort - ikke bare andres, men mitt - og prøver å skaffe seg en formue på grovt uærlig vis. Hva skjedde med samfunnssikkerheten, hva skjedde med avstraffelse og etikk? Stem FrP, sier nå jeg, dette har gått altfor langt.

Det verste var at da jeg sjekket bankkontoen min fant jeg ikke et eneste tegn på misbruk - ergo får jeg ikke igjen en eneste krone til en allerede slank pengebinge. Krise.

Vanilla Dream
Noe som er langt lystigere lesning enn hva det nevnte angår, er at jeg fikk en hyggelig overraskelse da jeg var innom nevnte Meny-butikk i går. For hva var det mine øyne skuet så vennlig med brustorget? Joda, det var Vanilla Coke, gode gamle Vanilla Coke. Jeg kjøpte ikke, selv om den er fantastisk god, for jeg har fortsatt diabetes og vet å kjenne mine begrensninger, men det er storartet å se at de gode Facebook-aksjonene fortsatt fungerer.

Valget 2009
Så du partilederdebatten i går eller? Onkel Liam fikk med seg omtrent halvparten tror jeg, og ble om ikke annet enda mer sikker på ikke å stemme rødgrønt, om den kista fortsatt ikke skulle være spikret - noe den har vært i lang tid.

Imidlertid syns jeg Erna har blitt særdeles overbevisende, og Høyre fremstår virkelig som et alternativ å stemme på. Men så er jo Siv Jensen utrolig kul da. Det sjokkerte trynet hun setter på plass når Kristin Halvorsen prater, som om hun ikke ville trodd det var mulig å prate så mye skit på en gang (og det er jo nokså utrolig, hun har helt rett i det), er rett og slett en glede å se på.

Merker jeg gleder meg litt til valget, og har lyst til å faktisk få med meg en sånn debatt hvis/når de kommer til Oslo. Hvordan melder man seg på en sånn, egentlig?


FOTO: Scanpix (Hentet fra Nettavisen.no)

Back to School
I morgen starter skolehverdagen, og av den grunn drar jeg inn til Oslo om en liten halvtime. Har fortsatt ikke noe sted å bo, men har fått krasje inn i kollektivet til Rebecka m/ venner de neste dagene. Er bare skole onsdag og torsdag denne uka, så det blir ikke lange oppholdet, men tusen takk til Reb ass. Klassevenner, som Nils Johan ville sagt det, nærmest rent outstanding.

Turen går også innom storesøster Mærriboy i Drammen, som har kjøpt leilighet med verdens beste veranda, og den skal utnyttes i noen timer.

Snasent, stasent. Også gleder jeg meg til skole faktisk! Sier det hvert år, men i år skal jeg bli så flink at det lyser journalistiske ferdigheter gjennom nesa ass!

2008:
Jeg klussa det visst til i går. Det var jo selvfølgelig 18. august at jeg likte bedriftsøkonomi og jogga. Hm. Det må rettes opp.

De andre åra:
Null, niks, nada.

He carried English bayonets, in an English way
He smoked German cigarettes on Christmas Day
He never made it past 25, he died at Passchendaele
Fighting for the cause in the war to end all wars

(Goodbooks - Passchendaele)

(Sangen er virkelig ikke like god live, men jeg fant ikke studioversjonen verken på Youtube eller Spotify)

4 comments to “18. august 2009”

  1. Bare hyggelig, kjære deg.
    Nå, gå å ta de svina som skimma kortet ditt!

  1. Men hvorfor i all verden stemmer du FrP, unge (nå nedgradert til) DELVIS lovende Liam?

  1. http://chrispedia.blogspot.com/ 18/8/09 23:54

    Mange visdomsord her Liam!

  1. REB: I will, tro meg. Nå sitter jeg ved siden av deg i en sofa og hører du babler om Napoleon Dynamite.

    ERLEND: Fordi FrP er partiet jeg liker best. It's that simple :)

    CHRIS: Takk! Og jeg er jo så enig med deg hva Kovacs angår. Men hvem er du? Kjenner jeg deg? ;D