Da jeg og Marie fant verdens koseligste utestedet, rett ved siden av hotellet, med trådløst internett og billig mat og drikke, fikk jeg endelig logget meg inn og sjekket hva som har skjedd hjemme det siste døgnet.

Hovedoverskriften «- Advarer mot overstadig klining» sa imidlertid en god del om hvor alvorlig nyhetsbildet ser ut der oppe i det kalde nord for øyeblikket, så blogspotten og dens lesere må stadig vente litt til på det samfunnsengasjerte engasjementet.

Hurghada i et nøtteskall
Vi er altså i Egypt, i det turistvalfartende Hurghada. Her er det en god del nordmenn, en god del svensker - og en hel haug med overvektige og direkte fæle russere. Beklager den påtatte rasismen, men jeg ser virkelig ikke det vakre i russerne. Det er helt sikkert nok av unntak, men de finnes ikke her i Hurghada.

Men ellers går det veldig fint. Dagen har selvfølgelig blitt tilbragt på stranda, med tett opptil 30 grader i skyggen og godt nok oppvarmet Rødehav. Selvfølgelig finnes det slanger også i Paradis, og de lokale selgerne/hotellansatte er ikke akkurat definisjonen på hyggeligheten selv. Det vil si: tonefallet er absolutt hyggelig, inntil de til slutt tar et nei for et nei. Det kan ta fryktelig lang tid, og da spytter de ut et surt og veldig passende «thanks for the respect», før de stikker avgårde.



Why We Love It!
Om jeg klager? No way! Jeg er bare veldig, veldig fascinert av hvordan folk oppfører seg så drøyt annerledes i andre kulturer enn det man er vant til. Selv ligger jeg på stranda uten å gjøre en døyt syv dager i strekk, og det er ikke så mange ord som beskriver hvor deilig det er. Ingenting er som følelsen av å kjenne at sola varmer en, og man bare kan hoppe ut i et perfekt temperert hav når man føler det blir for varmt.

Men det er morsomt å se hvor annerledes kulturen er her, bare i forhold til for eksempel Qatar - også det et arabisk land. Der virket det som om folk lever sitt eget liv, og lar en nordmann være en nordmann.

Det er mer enn hva man kan si om Hurghada-folk.

Det er så man kan lure på hvor bra charterturisme egentlig er for noen steder.

Uten at det ødelegger ferien vår. Nå er planen å nyte middagen på hotellet, før storesøster og meg selv tar kvelden tidlig. For i morgen skal det ståes opp grytidlig, og sikre oss noen solsenger på stranda. Syv-åtte timer med solslikking og boklesing er så absolutt ikke feil.

PS: Gratulerer med dagen i går til verdens kuleste nevøer. Chris og Joachim er snart tenåringer; tida går visst fort i hyggelig lag. Jeg syns ikke det er lenge siden de holdt alle og enhver våkne med hylskriking på natta.
PPS: Gratulerer med dagen i dag til Dina, som er en av de aller mest ålreite drammenserne jeg vet om, og det sier ikke så rent lite. Dina er på papiret et år eldre enn meg i fire dager, og jeg vet hun kommer til å nyte det.
PPPS: Jeg aner ikke om shalam er et ord; langt mindre om det brukes i Egypt, og ikke i det hele tatt hva det i så fall skulle bety. Men jeg syns det passa som overskrift.

Sjekk også ut Mærris reisebrev, a! Do it, just do it!

Category: , | 2 Comments

2 comments to “Shalam!”

  1. takk for bursdagshilsen på bloggen! du kjenner mer riimelig godt, og jeg er allerede i gang med å nyte dag 2 av min 4 dagers ledelse ;)
    kos deg videre i Egypt-land!

  1. meg selvfølgelig...