What the world needs now is love, sweet love.

Jas, livet er ikke enkelt alltid, spesielt ikke i Midt-Østen. Det virker som om folka er allergiske mot fred der nede - etter noen måneder med våpenhvile er det sørenmeg nok, liksom. "Det klør i fingrene etter å smelle av noen raketter, laaaa meg få lov a!" Hadde det vært opp til onkel Liam hadde vi bomba hele området ut fra verdenskartet, og gjerne tatt med et par andre land jeg misliker i samme slenga, men tilogmed jeg innser vel i et svakt øyeblikk at det er en litt for enkel og noe usolidarisk løsning.

Men hva skal man gjøre a?

Hamas gjemmer seg blant lokalbefolkningen og fyrer av noen raketter mot Israel, Israel svarer med å sende artilleriet sitt tilbake, Hamas sier Israel er dumme og Israel sier Hamas er dumme. Og klarer ikke å gi hverandre en klem og drikke boblebrus og røyke fredspipe sammen og si at de egentlig ikke mente det, sånn som onkel Liam ville gjort. Istedet blir de bare sintere og sintere.

Og det er jo en ting. Men når man attpåtil tar bråket videre til Karl Johan, da begynner det å bli riktig så usaklig. For å si det sånn, så har ikke jeg sagt ja til å ta inn flyktninger bare for at de kan hive brannbomber og true med å drepe alle jødene de kjenner, men så er jo ikke jeg statsminister i det landet her ennå heller, muligens av en grunn. Og de er jo ikke like ille alle sammen, det skal sies det også.

Så hvor står egentlig onkel i denne konflikten? Vel, jeg må vel bare innrømme at jeg synes den norske dekningen er litt vel ensidig. Det er vel rimelig åpenbart at Dagbladet ikke er avisa man kan stole best på når det gjelder å holde en noenlunde objektiv dekning av greia, ikke NRK heller forresten. Og Norge er tross alt det eneste av de vestlige landene som har anerkjent Hamas som leder for palestinerne, det sier litt om landet vårt. Hamas er terrorister, tross alt. De utfører selvmordsaksjoner jevnlig, og målet deres er utelukkende å slette Israel fra kartet. Og da blir det jo vanskelig å fikse noe fred. Og bl.a. USA, Canada og Tyskland har støttet Israels rett til å forsvare seg, jeg tror ikke de er helt på jordet.

Samtidig er ikke Israel den beste gutten i klassen, det heller. Derfor sier onkel Liam at what the world needs now is love, sweet love, og regner med at alle er enige med ham.

1 comments to “9.1.9.”

  1. har du slokna? du har jo ikke oppdatert på mange dager...

    når skal vi møtes med niesene våre, så de blir bestevenner?