...all is calm, all is bright...

Tre uker igjen nå, og årets andre julegave er i boks. Onkel Liam er i stemning!

Gårsdagen besto videre også av eksamen, og jeg kan bare bekrefte at flervalgseksamen i makroøkonomi består av sannsynlighetsregning, og kun det. Situasjonen er nemlig som følger: Du har fire svaralternativer på hvert spørsmål, der riktig svar gir 3 poeng og galt svar gir -1 poeng. Du kan også la være å besvare, og får da 0 poeng.

Trikset er selvfølgelig å svare på de oppgavene der du er rimelig sikker på at et av alternativene er feil. Dermed er det 1/3 sjanse for riktig svar, og ettersom jeg svarte på 25 av 30 spørsmål bør det bli... hmm... cirka 8 poeng. Det er ikke gærnt, eller hva?

Anyways...

Bak dagens luke skjuler det seg en låt som aldri har helt satt seg hos onkel Liam. I alle fall ikke den norske versjonen, for der er teksten rett og slett støtende dårlig. Hvis du hører den engelske, derimot - da er det bedre saker.

Denne versjonen av julesangen er spilt inn av det engelske bandet Delirious? så sent som i 2007, og ble lagt ut på hjemmesidene som en gratis «julegave». Jeg syns versjonen er nydelig, enkelt og greit.

Hvilken låt det er?


3. DESEMBER:

DELIRIOUS? - SILENT NIGHT

Her i Norge kjenner vi den best som «Glade jul», men jeg har også vært med å synge en versjon som heter «Stille natt» - altså mye nærmere originalversjonen.

Låta ble nemlig (og det vet samtlige som leser, tror jeg) skrevet av noen tyskere i 1818, som da kalte den «Stille Nacht».

Den engelske teksten kom over 40 år senere; når den norske kom, aner jeg ikke. Det spiller ikke noen stor rolle heller, det er jo den tyske eller engelske som er fin.

Den 22. beste julesangen i onkel Liams øyne er altså denne:



Spotify: Delirious?-versjonen finnes ikke på Spotify, dermed blir det en enda mer pysete versjon, sunget av Olivia Newton-John: Klikk her!

Tre uker igjen, dere... Tre uker...

0 comments to “Adventskalenderen, 3. desember”