...voices singing «let's be jolly, deck the halls with boughs of holly»...

Mine damer og herrer: La meg presentere alle julefilmers mor.

Desember, 1990: En liten gutt på åtte år blir ved en ulykke igjen hjemme i Chicago når familien reiser til Frankrike for å feire julen der.

Vondt går til verre når to ondskapsfulle (men heldigvis mindre smarte) banditter bestemmer seg for å plyndre familiens hus - men Kevin vet råd. Og vips, så har Home Alone stjålet hjertet til onkel Liam for evig og alltid.

Filmen er fantastisk, og gir julestemning uten like. Julesangen som presenteres i dag, kan høres når Kevin arrangerer «party» hjemme i huset - for å lure kjeltringene til å tro at familien feirer jula i Chicago likevel.

Det lykkes ikke helt, møkkamennene går til slutt til angrep, men Kevin vet råd...

Luken åpnes, og sangen er selvfølgelig:


2. DESEMBER:

BRANDA LEE - ROCKIN' AROUND THE CHRISTMAS TREE

Sangen ble skrevet av Johnny Marks og sunget av Brenda Lee helt tilbake i 1958, men ble ikke populær før to år senere; da sistnevnte hadde blitt en stjerne i USA. Dermed solgte nyutgivelsen av låta som hakka møkk i julen 1960.

Den fortsatte å være en av julefavorittene i mange år framover - så sent som i 1984 lå den på 5. plass på Billboards julelister.

I like stor grad er den en Liam-favoritt, mye altså takket være «Home Alone»-filmen med Macaulay Culkin fra 1990, en så stor favoritt at den rekker opp til en 23. plass over mine julesangfavoritter.

(Det finnes forresten en svensk versjon av sangen, kalt «Julen är här i vårt hus» - spilt inn av Jenny Öhlund i 1991. Den er jeg ikke så kin på å høre, merker jeg.

Men hør på dette!



Spotify: Klikk her!

3 comments to “Adventskalenderen, 2. desember”

  1. SÅ enig! Fantastisk film! Maddis har kjøpt den på DVD! Da kan vi se dem sammen alle sammen! Ja! Hurra! Jeg er gira! :D !!!

  1. Jeg er LETT med! Også kan vi lage julemat, og ha juleparty...

  1. Ja! Fiks det!