...takk for at jeg får lov til å slenge opp denne bønnen til deg. Takk for at du lar det bli vår igjen, fuglene kommer tilbake og blomstene begynner å vise seg. Og snøen, den blir borte. Det er deilig, det skal du vite, og jeg er glad for at du ikke lar oss gjennomgå en ny istid. Takk for at trærne får grønne, nydelige blader, som gjør at alt ikke ser så kjedelig ut. Du har peiling, det er bra...

Kan du ikke bare gi oss mennesker litt vett i hodet, Gud? Vi gjør så mange håpløse ting, har så mange håpløse meninger om alt og alle, kan vi ikke bare få se noen av tankene dine? Vi klarer å rote det til på så mange måter, det er vi hvertfall flinke til. Og i det minste - bank litt vett i oss kristne, gidder du? Jeg vet om en som sa at det første og største budet var å elske deg - og like viktig var det å elske mennesker. Jeg lurer på om vi ikke glemmer det av og til, i de evige diskusjonene våre om teologi og opplegg og ting og tang og... Kan vi ikke bare representere deg, sånn som meninga var? Går det an for kameratene mine å tro på deg uten å bli tvunget inn i en kultur som vi andre er vant til?

Håper det går greit at jeg klager litt, tror du kommer over det. Det er fortsatt mye jeg kan takke deg for. Takk for at Delirious lagde låta Obsession. Takk for at selv om jeg er en smule egoistisk iblant, så har du sansen for meg likevel. Skjønner ikke helt hvordan du fikser det, men takk skal du ha.

Og vil du gjøre Helene frisk? Det er ikke no gøy å spy, mye bedre å være frisk. La det i alle fall ikke ta så kjempe lang tid før ho blir bra. Og med det samme - ikke bare ho. Kan du ikke fikse ting for andre som er både like syke og adskillig verre. Mennesker som sulter, mennesker som har kreft, mennesker som har aids, mennesker som sliter med kjipe tanker, mennesker som ikke helt vet om de gleder seg til å våkne i morra - kan du ikke gjøre noe? Kan du ikke gjøre noe for de? Jeg er en heldig bastard, det er ikke så vanskelig for meg å tro på deg...men hva med de som det ikke er så enkelt for? Hva med de som har opplevd så mye kjipt at de har mista troa på en god gud? Det virker urettferdig ass, men du har kanskje kontrollen likvel?

Gud, ta og pass på kidsa som er i ferd med å bli tenåringer nå. De kommer garantert til å møte utfordringer, selvbildet og stæsj som det blir satt på prøve...minn de på at de er good people selv om de ikke alltid kanskje føler det sånn.

Jesus, husker du den gangen da du møtte den dama som hadde vært utro eller no sånt? Når prestene og de gutta der ville steine dama - og du sa at den som var uten synd kunne hive den første steinen? Jeg vil bli som deg der. Oppmuntre, ikke fordømme. Du skal vite det, at selv om jeg ikke alltid viser det, så er du forbildet mitt. Jeg har så lyst til å bli som deg. Være mot folk som du var mot folk. Ofre litt for vennene mine. Det ville vært noe.

Jeg legger meg nå, det kan kanskje ikke du gjøre, er garantert noen i køen etter meg som skal klage litt, men jeg overlater det til deg. Jeg tror jeg sovner ganske kjapt nå, men hvis du vil kan jeg godt drømme om deg. Og forresten...gidder du å gi en beskjed til noen bra folk? Familien min, mamma og pappa og brødrene mine og søstra mi, pluss venner og kjæreste - si at jeg er glad i de. På forhånd takk :)

Glad i deg :)

Category: , | 5 Comments

5 comments to “Kjære Gud...”

  1. Fine tanker og bønner Wilfu!

    Og har du kjæreste? Det visste jeg ikke! Men så har jeg vært litt fraværende fra bloggernes verden i det siste. Gratulerer i alle fall!

  1. Heisann Bottom... Har vel ikke skrivd så mye om det her på bloggen, men meg og Helene har vært sammen i over to år... Var mye rot en stund, det har du kanskje lest om, men ting har ordna seg, og jeg har troa :)

    Kanskje vi treffes en gang til høsten, når begge bor i Oslo?

  1. Hei! Eg havnet inn på siden din, en link her, en link der... Men ville bare si at hey, dette var bra! Ble glad av å lese bønnen din, den var herlig oppriktig og ærlig. Just the way I like it!

  1. Janne: En link her og en link der er det beste som finns, finner mye bra på den måten. =) Takk for tilbakemeldig, alltid like hyggelig!

  1. Og grattis med nytt bekjentskap, Janne!