Sommertid er som kjent ikke akkurat bloggtid, det er ingen hemmelighet. Det er i stedet både bryllups- og bursdagstid: I løpet av den siste uka har jeg rukket både å være forlover for Josva og være med på rekepartyet til Ørjan. (Som jeg da også har vært forlover for, om du lurte. Pop, jeg? Oh yess, sir.)

Innimellom der har jeg også rukket å sjekke ut noen filmer, og har faktisk fått valuta for pengene (kjære tid, som pengene renner ut i en viss bukt) også.

Første på lista var The Ghost Writer (2010) med Ewan McGregor og Pierce Brosnan, en thriller om en forfatter som skriver biografien til Storbritannias utskjelte eks-statsminister. Det dukker opp trøbbel underveis, og den godeste forfatteren er plutselig ikke sikker på hva han helt er med på.

En god film, som tittelen på innlegget hinter til, men den mangler prikken over i'en. Nydelig underholdning for en regnværskveld er det uansett, og terningkast 4/6.

Dette ga altså mersmak, og jeg fortsatte i bøkenes verden: The Book of Eli (2010) var jeg ganske skeptisk til; apokalypsefilmer har en tendens til å bli nokså klisjéfulle.

Og joa, det var noen klisjéer her og. Verden har gått gjennom en katastrofe, de fleste menneskene er døde, og det hersker fullt anarki blant de som er igjen. Men én mann har en bok - en ettertraktet bok.

Ja, jeg sa det var klisjé. Men troende som jeg er, likte jeg budskapet her veldig, veldig godt. Også var det en godstemning i filmen, og det var langt fra noen standard katastrofefilm à la The Day After Tomorrow eller den forferdelige The Day The Earth Stood Still.

Faktisk var den såpass imponerende at den får en strålende 5/6, tro det eller ei. Og ja, jeg var også skeptisk da jeg så coveret.

Så til slutt, i disse Inception-dager måtte jeg sjekke ut en gammel Christopher Nolan-film; Insomnia (2002).

Her hadde jeg virkelig høye forventninger, men ble faktisk litt skuffet. Al Pacino er som alltid fantastisk, og historien i seg selv var bra nok - men ikke eksepsjonell. Og i tillegg likte jeg veldig dårlig skuespillet til Hillary Swank, noe som trakk ned veldig. Kanskje jeg bare er sær, jeg gleder meg uansett fortsatt like mye til å se Inception på kino.

Terningkast 4/6 på Insomnia, og jeg får lete videre etter flere godfilmer og sjekke ut.

Noen anbefalinger? Thrillere, gjerne med innslag av mystikk og/eller litt grøss og gru, mottas med takk.

Category: , | 0 Comments

0 comments to “Noen godfilmer”