Inne i en lang gang, svakt opplyst. Flere stemmer hvisker og tisker. Lyden av banking mot en dør kan høres.

JESUS: Hva er det nå, da!?

Taushet.

JESUS: Sukk.

Tre dørlenker låses opp. Døren åpnes.

JESUS: Men i svart...

GUD, DEN HELLIGE ÅND, PAULUS, PETER, MOSES, ADAM OG HABAKKUK: Gratulerer med da'n! Gratulerer med da'n! Gratulerer, kjære Jesuuuuus - gratulerer med da'n!

JESUS: Kan dere være så vennlig å...

GUD, DEN HELLIGE ÅND, PAULUS, PETER, MOSES, ADAM OG HABAKKUK: Ja, må han leva! Ja, må han leva! Ja, må han leva uti hundrade år! Javisst ska han leva! Javisst ska han leva! Javisst ska han leva uti hundrade ååååår!

JESUS: Takk, det holder.

MOSES: Gratulerer med dagen, Jesus!

ADAM: Ja, gratulerer med dagen, Jesus!

HABAKKUK: Klarte vi å overraske deg, Jesus?

JESUS: Folkens. Tre ting. Én: Folk klarer ikke å bli enige om de skal feire meg 24. eller 25. desember. Hvordan kan dere være sikre på hvilken dag jeg egentlig har bursdag?

DEN HELLIGE ÅND: Vel, det er jo...

JESUS: To: Sannheten er at de tar feil, hele gjengen. Jeg husker ikke så mye fra den natta i Betlehem, men jeg husker at det var hett. Tro meg, Judas havner på gullstol i himmelen før den natta var en desembernatt.

PETER: Oj, shitt. Men...

JESUS: Tre: Dere veit like godt som meg at jeg kommer til å leve i hundre år og endel lenger, så det er bare å stoppe og synge den latterlige, svenske sangen med en eneste gang.

Taushet.

PAULUS: Dårlig dag, Jesus?

JESUS: Dag!? Klokka har akkurat passert svarteste midnatt, for feite! Når i all verden begynte man å kalle midnatt for dag?

HELLIGE ÅND: Men det er jo jul, Jesus. Det er meninga at du skal være glad nå. Kan du ikke bare feire sammen med oss, sånn som vi alltid gjør? Du vet - litt fyring i peisen, flere runder rundt juletreet, litt julebrygg...?

JESUS: (Sukk...) Dere skjønner det bare ikke, gutter.

GUD: Jesus, sånn fra sønn til far. Fortell hva som er i veien.

JESUS: Det er bare det at...

Åndeløs spenning.

Taushet.

HELLIGE ÅND: Betyr det at jeg* må forsvinne?

(* Se: «Åndeløs spenning)»

Pinlig taushet.

JESUS, GUD, PAULUS, PETER, MOSES, ADAM OG HABAKKUK: Oh my...

PETER: Av alle latterlige, elendige forsøk på å være morsom i en bloggpost...

HABAKKUK: Men yo, Jesus. Hva skulle du si, sa du?

JESUS: Nei, det er ingenting.

GUD: Jesus, fra sønn til far (og alle andre rundt her, selvsagt). Come on!

JESUS: Det er bare det at...

Forventningsfull taushet.

JESUS: Det er bare det at alle feirer bursdagen min, og alle gir hverandre gaver og fine ting og presanger og alt mulig. Men jeg... Jeg har ikke fått en eneste gave av dere siden... Siden... Siden jeg fikk leke med fyrstikkene ved USAs nasjonalbibliotek i 1851. Og det er så lenge siden, så lenge siden.

Usikre blikk møtes.

Mumling.

PAULUS HVISKER I ØRET TIL GUD: Sjef, jeg har en idé.

Mer mumling, hvisking og tisking.

Gud kremter.

GUD: Jesus, det er faktisk sånn at vi tilfeldigvis har en liten gave til deg.

JESUS: Næh - er det sant?

GUD: Det er helt sant. Men du må inn på webben for å få tak i den.

JESUS: Serr? Snakker vi elektronisk julegave?

GUD: No shit, akkurat det. Paulus her kan forklare deg hva du må gjøre.

PAULUS: Jo da, hør her. Det har seg slik at vi har fikset en låt du skal få laste ned. En fantastisk låt, helt eksklusivt til deg. Det er sannsynligvis den beste låta du har hørt noen gang, den slår Navnet Jesus en høy gang.

ADAM: Hei, Navnet Jesus er top of the pops. Du finner ikke noen låter som slår Navnet Jesus.

PAULUS: Jo, denne gjør faktisk det. Men ok, instruksene er som følger: Du går inn på ShowChampa.com, velger den boksen der det står Media, også laster du ned den sangen som ligger der. Det er eksklusivt til deg, Jesus, æresord.

JESUS (med tårer i øynene): Er det sant, gutter? Er det til meg?

PETER: We shit you not. Blir ikke dette den beste julen noensinne?

JESUS: Åh, gutter, den blir bedre enn den i 1990 til og med! Jeg gleder meg allerede!

GUD: Gutter, vi har bare glemt å si én ting.

MOSES: Å? Hva da?

ADAM: Jo, selvfølgelig, jeg vet det! Nemlig...

GUD, JESUS, DEN HELLIGE ÅND, PAULUS, PETER, MOSES, ADAM OG HABAKKUK: ...from all of us to all of you: Merry christmas!

Category: | 2 Comments

2 comments to “Samtidig, et annet sted”

  1. hahahahaha, fantastisk bra!! og showcampa hadde utrolig kul nettside. God jul, William! :)

  1. Å, uffamei! Jeg får jo nesten vondt av Jesus, jeg!