Her om dagen, i går var det faktisk, ventet jeg på T-banen på Manglerud, på vei til skolen. Her i Oslo er det sånn at det står tavler på hver eneste stasjon som viser deg hvor lenge det er til banen kommer, og tida på tavla krøp nedover jevnt og trutt - 5, 4, 3, 2, 1 minutt.

Og så «nå».

Ingen bane kom.

Været var mildt sagt ufyselig; det var kaldt, det striregna, og det blåste som en orkan i Mexicogulfen. Men noen T-bane kom ikke.

Ikke noen info heller.

Tavla gikk tilbake til 1 minutt, ned igjen til «nå», og sånn sto den og veksla i ti minutter.

Til slutt gikk jeg lei og ringte 177 aka Ruteopplysningen, og kom etter langt og lenge gjennom til ei dame.

- Hva skjer med linje 4 mot sentrum? spurte jeg. Og ja, jeg var litt irritert i tonefallet - for jeg var lei av å vente.

Men jeg trodde disse folka i telefonen hadde lært seg å være hyggelig mot folk, dette med at «kunden alltid har rett».

Vel, ikke i Ruteopplysningen. Dama var sur, sa at «det hadde ikke de fått noen beskjed om, så hvordan i all verden kunne hun vite noe om det?»

Selvfølgelig, det var utrolig stupid av meg. Å tro at Ruteopplysningen kunne vite noe om når T-banen skulle komme. For mye forlangt, selvsagt.

Ingen unnskyldninger for forsinkelser. Ikke noe forsøk på å rette opp et noe anstrengt kundeforhold.

T-banen kom for så vidt til slutt, uten at jeg var spesielt fornøyd med Ruter av den grunn.

McDonald's, derimot.

Tirsdag skulle jeg på kino med cousin Peder, men før vi skulle møtes på Majorstua var jeg alt for sulten til å vente til etter filmen, så jeg stakk innom McDonald's på hjørnet.

Det var en del kø, så det tok litt tid før jeg fikk bestilt min faste dobbel cheese-meny. Det gikk enda litt tid før jeg faktisk fikk maten min, men ikke så lang tid at jeg kunne klage spesielt på det.

Likevel, da jeg hentet maten, spurte dama bak disken om jeg ville ha en Big Mac i stedet for den ekstra cheeseburgeren, siden jeg hadde ventet så lenge.

Fantastisk, tenkte jeg, og lovpriste kundeservicen deres. Satte meg ned og spise og lese VG'en jeg hadde kjøpt på veien, mens jeg ventet på at klokka skulle bli halv seks og jeg skulle møte Pedros.

Til slutt ville jeg avslutte med en sundae med ekstra sjokolade, og sa fra til dama bak disken. Hun øste på med den håtte, svært så nydelige sjokoladesausen, ga den til meg, og sa:

- 10 kroner blir det.
- 10 kroner, det var jo litt lite, svarte jeg. Den koster nemlig 22, er jeg ganske sikker på.
- Men du måtte vente så lenge i stad, så du får den for 10, svarte hun med et aldri så lite glimt i øyet.

Sånne folk asså, de redder dagen din.

Det verste er at det ikke er første gang det har skjedd med meg. Tidligere også har jeg fått både ekstra cheeseburgere og ekstra is helt gratis på McDonald's, bare fordi det har vært lang kø og jeg har måttet vente.

Det er nesten så jeg mistenker at de ansatte faktisk blir lært opp til å spandere litt på folk.

All ære til McDonald's, i hvert fall.

Ruter har en del å lære ennå.

7 comments to “Kundeservice”

  1. William, hun prøvde sikkert å flørte med deg, din dust.

  1. Hahaha...jeg er helt enig med deg Rebecka:):) William da;);)
    Nei da William - det er nok noen bransjene der ute som har fått med seg hvor viktig kundebehandling er:):)

  1. lenge leve mcdonalds! :D herlig blogginnlegg nok en gang!

  1. ja, selvfølgelig flørta hu med deg! du skrev det mye mer flørtete i dag, enn du fortalte meg i går! eller så skulle jeg fortalt deg det med en gang!
    neste gang du er innom så spør du om navn og nummer!

    ;)

  1. ... enten at de er lært opp - eller så flørter de damene med deg og det siste hadde ikke forundret meg i særlig stor grad! Så, jeg er enig med Rebecka :))) God helg!

  1. ...og så litt salt i flørtesåra: Tok du ekstra insulin ?????

    Hilsen mamma

  1. Jeg føler meg nesten litt misbrukt her; her vil jeg skryte av McDonald's, også blir jeg anklaget for å være verdens verste flørtepus. Ja, ja, sånn kan det gå. Jeg skal huske å ha med legimitasjon, mobilnummer, laptop og roser neste gang, så blir det bra.

    Mamma, selvsagt tar jeg insulin. Det skulle da bare mangle ;) Nei, seriøst, jeg er flink asså. Ingen grunn til panikk.