Oh yep. Akkurat nå befinner jeg meg i et nokså bortgjemt sted som heter Wildenhausen, et sted du kan lese mer om her.

Fattern, lillebror og meg selv tok nemlig turen til morra'n idag; sto opp klokka halv seks for å rekke Color Line til Hirtshals, og duret videre nedover Danmark og videre inn i Tyskland.

Hvor vi drar videre er ikke helt planlagt, vi gjør det bare for å få oss en tur. Og det er digg nok, det. Veldig ålreit å bare sitte i bilen og sove, se film og ikke noen ting fornuftig.

Og foreløpig er vi altså strandet i Wildenhausen.

Men denne bloggposten handler ikke om Wildenhausen.

Jeg vil i stedet si noe om dansker.

Jeg tror ikke jeg er så fan av dansker.

Det er ikke snilt å stryke alle over én kam, naturligvis, det finnes helt sikkert mange flotte dansker rundt omkring, det er ikke det.

Men ta svenskene, da. De er hyggelige. De ser ikke minst bra ut. Og de snakker så man forstår dem.

Dansker, derimot, virker ganske overlegne. De er som regel halvfeite, enten det er mann eller dame, og ser i det hele tatt ganske ufordragelige ut. Og språket? Har ikke sjans. Ikke i verda.

Det er toppen av forhåndsdømming, dette her, men inntrykket er virkelig litt av det samme etter et gjensyn med nabolandet, altså.

Men det skal sies; det finnes noen gode eksemplarer av dem også. Som i en gammel 70-tallssjappe vi var innom, som det forresten finnes titusenvis av i det lille landet. Uansett, kassadama der, som var godt over 60, tok meg i mot med et smil da jeg skulle kjøpe meg en «Stor French Hot Dog».

- En stor french hot dog, sa jeg, på sakte, tydelig norsk. (Klok av skade: Forrige gang jeg prøvde å snakke med danske, da jeg for et par år siden skulle finne ut av om det fantes en kino i Hirtshals, måtte vi ta samtalen på engelsk.)

- En stor french hot dog, gjentok dama i et forsøk på å herme etter norsken min. Et veldig godt forsøk faktisk, hun hørtes ut som en bergenser som prøver å snakke østlandsk.

Så smilte hun igjen.

Så det finnes ålreite dansker, altså.

Jeg gleder meg likevel til vi gruser dem sønder og sammen 26. mars på Ullevaal stadion.

5 comments to “Dansker og dansk”

  1. Jeg blir egentlig litt provosert...

    :p

  1. Ha! Dansk er vel kanskje ikke det hotteste i verda, nei..

  1. Carita, det er litt overdrivelse med i bildet da, det skal ikke legges skjul på det ;) Samtidig som Oda har et poeng :)

  1. Ja, det skal jeg si var forhåndsdømming! :P Men jeg hater jo svensker, for de fleste jeg møter av dem er partysvenskär. Uff.

  1. Hehe!
    Aner ikke hvordan jeg kom over bloggen din, eller... det var her en dag hvor jeg besøkte én blogg først, så trykka jeg på linker fra den og til neste blogg og til neste og neste osv helt til jeg tydeligvis kom til din.

    :)