Årets største skuffelse?

Lillebror har gått i bresjen for musikkanmeldelser den siste tiden (etter litt inspirasjon fra meg, velger jeg å tro, etter en interne facebookmelding), og siden jeg syns det meste av musikk som kommer for tida er sært og dårlige kopier av tidligere suksesser overlater jeg akkurat musikken til lillebror.

Men det betyr ikke at jeg ikke kan anmelde:

TAKEN (2008)
Av: Pierre Morel
Med: Liam Neeson, Maggie Grace, Famke Janssen, Anjul Nigam, Goran Kostic

Trailer:


Jeg har gleda meg lenge til å se denne filmen, etter å ha sett Liam Neeson på David Letterman Show, og sent i går kveld satte jeg den i DVD-spilleren, akkompagnert med en Peppes-pizza og Pepsi Max. Men virkelig, dette er skuffende saker.

Bryan Mills (Neeson), en tidligere CIA-agent som har sluttet i jobben for å kunne være mer sammen med datteren Kim (Grace), har sett så mye ondskap i verden at han ikke vil la henne dra til Frankrike sammen med ei venninne på ferie. Han gir etter, noe han naturligvis kan angre på når Kim blir kidnappet første dagen i leiligheten.

Dermed må Bryan dra til Paris, hvor han skyter alle og enhver som prøver å hindre ham i å finne lille Kimmy-girl.

Okei, hvis du er ute etter en actionfilm med så mye død som mulig, uten at du trenger å tenke et sekund, så er dette filmen for deg. Om ikke - så bare dropp å se den. Rett nok skal jeg innrømme at jeg aldri kjeda meg mens jeg så den, men skuffelsen var desto like stor når den svært forventede slutten til slutt kom, og jeg tenkte: «Hm. Nå vil jeg sove.» Maken til syltynn svada skal du lete lenge etter.

Skuespillerne er helt ok, Liam Neeson er en kar jeg har sansen for, mens Maggie Grace - en gammel kjenning fra Lost (Shannon, hun deilige som hata broren sin og ble sammen med Sayid, husker du) - riktignok ser litt for gammel ut til å være 17 år, men klarer seg ellers fint.

Men det hjelper ikke, mot en så lite oppfinnsom story når du har et i utgangspunktet så kult plott som du har. Jeg mener, hvem blir vel ikke vettskremt av:
- Gjem deg under senga, og skrik ut alt det du ser om dem. Du kommer til å bli tatt.

Jeg er sannelig ikke sikker på hva som redder den fra terningkast 1, men Liam har jo akkurat mista kona si, så jeg må være litt snill med ham. Han blir nok kjempetakknemlig. Også var musikken til rulleteksten litt kul.



PS: «Taken» hadde premiere allerede våren 2008, så det er jeg - og ikke YouTube - som har rett angående årstall.

Category: , | 0 Comments

0 comments to “Taken”