Vi fortsetter der vi slapp i forrige post, og konstaterer nå at alle lagene har spilt én kamp hver i gruppespillet. Ikke nok med det; med kampen senere i kveld har Sør-Afrika og Uruguay faktisk spilt ferdig to av sine tre matcher, og vi er virkelig inne i en kritisk fase av mesterskapet.

Men mer om det senere. Vi tar det pent og rolig, fra (som sagt) der vi slapp forrige gang.

Jeg må vel bare innrømme at tipsene fra forrige post var litt vel optimistiske med tanke på antall mål. Det er tydelig at lagene er redde for å tape åpningskampen, men jeg har fortsatt tro på at det bedrer seg etter hvert i mesterskapet.

GRUPPE E:
Nederland - Danmark 2-0: Jeg tippet 3-1 her, og det var jo ikke så fryktelig langt unna, om jeg må si det selv. Nederland hadde forholdsvis god kontroll, og ble hjulpet av et komisk selvmål av Danmark bare noen sekunder ut i andre omgang. Etter det var det aldri noen tvil om hvor seieren skulle havne, og Nederland har fått en god start på veien mot en mulig VM-suksess.

Eller har de det? Ja, det har de, men laget imponerte ikke så til de grader som mange (meg selv inkludert) håpet på. Kanskje var det fordi Danmark hadde strammet særdeles godt inn defensivt, men Nederland bør uansett heve seg et par hakk om de fortsatt skal håpe på VM-gull. Det må for så vidt de fleste lag uansett, så konklusjonen blir at Nederland ikke på noen som helst måte kan avskrives.

Japan - Kamerun 1-0: I en ikke alt for dramatisk kamp skuffet Kamerun og spesielt Samuel Eto'o stort, mens Japan imponerte. Den japanske spilleren jeg nevnte i forrige post mente ikke at laget hadde muligheter til å gå helt til topps; neida, han mente at det var naturlig å mene at Japan kunne ta VM-gull. Hakket mer ambisiøst, og selv om man bør være fristet til å tro at de kan få det til etter tre-poengeren mot Kamerun, er jeg fortsatt skeptisk.

Gruppe E videre: Nederland tar gruppeseieren, det er det eneste som er sikkert. Kamerun skal få det fryktelig vanskelig, mens Danmark nå fort kan trenge to seiere for en åttedelsfinale. Og det tror jeg ikke de klarer. Nederland og Japan videre.



GRUPPE F:
Italia - Paraguay 1-1: Paraguay overrasket, de også, og lå lenge an til faktisk å ta seieren over de regjerende verdensmesterne. Merk deg: jeg advarte mot Paraguay i forrige post. (Men trodde likevel at Italia skulle ta dem, joda.)

Likevel ble jeg faktisk litt positivt overrasket over Italia også, noe jeg kanskje ikke bør være. Men jeg synes de fightet bra, og du skal ikke se bort ifra at de når langt, likevel. De virker ikke til å ha det farligste angrepet, det skal sies, det svingte mer av Roberto Baggio og Francesco Totti da de holdt på. Men se opp for Italia.

New Zealand - Slovakia 1-1: Det jeg skrev i forrige post om at New Zealand er VM-debutanter, er naturligvis det reneste vrøvl og pølsevev. Oceanierne var med i Spania i 1982, og tapte sine tre kamper der. Slovakia, derimot, er uoffisielt VM-debutanter, men har selvfølgelig lang mesterskapserfaring som en tidligere del av Tsjekkoslovakia. Ranket som nummer 34 i verden var europeerne uansett store favoritter mot 78.-rankede New Zealand.

Men tre minutter på overtid kom altså «danske» Winston Reid og utlignet til 1-1, etter at Slovakia tok ledelsen rett etter pause. Det målet sørget samtidig for at Italia og Paraguay tok et ytterligere steg mot åttedelsfinale, for nå tror jeg det skal bli hardt for Slovakia - som riktig nok imponerte i kvalifiseringen - å gjøre noe med favorittene i gruppa.

Gruppe F videre: Jeg regner med at Italia og Paraguay vinner sine to siste kamper, og tar seg som sagt greit videre. Er det noe årets VM har lært oss så langt, er det at ingenting skal tas for gitt, men denne føler jeg meg ganske sikker på. Samtidig blir målforskjellen nå viktig for Italia og Paraguay. Toeren i gruppa møter nemlig sannsynligvis Nederland i neste runde, og det bør for all del unngås. Da høres Japan, eventuelt Danmark eller Kamerun, langt mer enklere.



GRUPPE G:
Elfenbenskysten - Portugal 0-0: Dette var den første kampen jeg ikke fikk sett; heldigvis endte den målløst, så jeg gikk ikke glipp av for mye moro. Uavgjort betyr imidlertid uansett at gruppa er helt åpen, og jeg regner med at disse to lagene må kjempe om andreplassen i gruppa. Poeng mot Brasil vil i så fall bety mye, for begge kommer til å slå Nord-Korea.

Brasil - Nord-Korea 2-1: Hehe. Jeg tippet 6-0 her, og undervurderte vel regimet fra Korea ganske bra. Brasil skuffet i første omgang, men tok seg opp etter hvilen. Jeg har alltid hatt det samme forholdet til Brasil som jeg har hatt til Manchester United; jeg har mislikt dem, nesten på grensen hatet, enkelt og greit fordi de er best. (Eller i hvert fall var best, da jeg var mindre.) Men i et relativt grått og kjedelig VM merker jeg at jeg setter stor pris på måten Brasil spiller på, med hælspark, artisteri og lekkert spill - selv om det kanskje er mindre av det nå enn det har vært tidligere.

Nord-Korea sjarmerte, de også, men selv om innsatsen var imponerende, tror jeg fortsatt ikke de har sjanser til å ta poeng mot noen av lagene i gruppa. At spillerne setter pris på å få spille i VM merket vi godt da stjernespilleren (nummer 9, uten et navn jeg husker, antakeligvis Jin eller Sing eller Kwon) gråt som bare det under nasjonalsangen. Hihi. Fantastisk.

Gruppe G videre: Jeg tror fortsatt Brasil vinner gruppa, mens det er helt åpent hvilket lag av Portugal og Elfenbenskysten som tar andreplassen. Magefølelsen sier Portugal, det lukter jo et klassisk oppgjør mellom Portugal og Spania i neste runde (gitt at Spania vinner sin gruppe; det er jo ikke på noen som helst måte sikkert lenger), men jeg håper faktisk på Elfenbenskysten. Den som lever får se.



GRUPPE H:
Honduras - Chile 0-1: Oj, for en kamp! Det ble ikke 1-4, som spådommen min sa, men Chile burde vunnet med tre mål, minst. Det var enveiskjøring i 90 minutter, og Chile imponerer over hele banen, utenom akkurat foran mål. Jeg synes det gjerne er gøy når et lag utligner helt mot slutten, men akkurat i denne kampen håpet jeg at Chile skulle ro det i land - fordi de fortjente det så veldig.

Og det klarte de, selv om Honduras faktisk fikk en corner helt på slutten (ja, det var faktisk det nærmeste de kom), og Chile bør være favoritter til å ta seg videre i gruppa. Sveits skal i hvert fall få det tøft mot dette laget.

Spania - Sveits 0-1: Men hvem så denne komme, da? Spania er manges favoritter til å vinne hele VM (ikke min), og hadde vel noe sånn som 90-10 i ballinnehav mot Sveits. Men Sveits vant, og hadde vel også den største sjansen utenom målet (selv om Xavi moste et skudd i tverrliggeren, som også fortjente en bedre skjebne).

VMs største bombe så langt, helt klart, og nå kommer gruppe H til å bli veldig, veldig spennende etter hvert...

Gruppe H videre: Spania møter Honduras i neste kamp, og skal - og må - vinne den matchen. Det gjør de nok også, mens det blir veldig spennende å se Chile mot Sveits. Det laget som vinner den kampen ligger veldig godt an til å vinne gruppa, og dermed (sannsynligvis) unngå Brasil i åttedelsfinalen. Én ting er sikkert: Spania er ute å kjøre!



Nå er VM i gang for fullt, og lagene er klare for sin andre kamp. De neste åtte kampene blir garantert spennende, og jeg har revurdert tipsene som jeg satte opp før mesterskapet er i gang. Dermed blir det seende slik ut:

GRUPPE A:
16/6, 20:30 | Sør-Afrika - Uruguay: Allerede i kveld er gruppe A i gang med andre runde, og alle lagene står med et poeng hver. Uruguay er et bedre lag enn Sør-Afrika, men vertene vil for all del unngå å tape på hjemmebane. Det lukter nok en uavgjort her.
Hått tips: 1-1.

17/6, 20:30 | Frankrike - Mexico: Frankrike trenger sårt en seier her; laget høster ikke akkurat stående ovasjoner verden over med spillet sitt. Om de i tillegg skulle ryke ut av gruppespiller, ville det være nasjonal katastrofe. Jeg tror de igjen tetter bra igjen bakover, og at de klarer å få uttelling i angrepet. Mexico er en tøff motstander, men må gi tapt.
Hått tips: 1-0.

GRUPPE B:
17/6, 13:30 | Argentina - Sør-Korea: Sør-Korea imponerte i sin første kamp, mens Argentina gjorde jobben sin mot Nigeria. Angrepsrekka til argentinerne bør være mer enn nok til å hente hjem tre poeng, og jeg satser på at Messi og Tevez åpner målkontoen.
Hått tips: 2-0.

17/6, 16:00 | Hellas - Nigeria: Hellas virker fullstendig ufarlige, i hvert fall etter kampen mot Sør-Korea å dømme. Nigeria hang godt med mot Argentina, så jeg tror afrikanerne tar sin første seier her. Og med resultatet tidligere på dagen i bakhodet, er en tomålsseier en kjempefordel for Nigeria - siden de da vil lede på målforskjellen over Sør-Korea, og kan nøye seg med med uavgjort i siste kamp.
Hått tips: 0-2.

GRUPPE C:
18/6, 16.00 | Slovenia - USA: Interessant oppgjør. Slovenia er med for fullt etter å ha slått Algerie, mens USA gjorde jobben sin som bare det og tok poeng mot England. Med seier her vil USA være på god vei mot åttedelsfinale, og det er akkurat det jeg tror vil skje.
Hått tips: 1-2.

18/6, 20:30 | England - Algerie: England er i hardt vær etter bare uavgjort mot USA, mens Algerie har lite håp etter tapet for den antatt letteste motstanden i gruppa. Araberne ønsker antakeligvis å gjøre livet surt for England, men må nok gi tapt til slutt.
Hått tips: 2-0.

GRUPPE D:
18/6, 13:30 | Tyskland - Serbia: To lag med vidt forskjellig åpning: Tyskland overbeviste mest av kanskje alle land i VM i første kamp, mens Serbia skuffet stort mot Ghana. Tyskland kommer til å vinne denne gruppen, og ønsker å sikre avansementet så tidlig som mulig.
Hått tips: 2-0.

19/6, 16.00 | Ghana - Australia: Australia viste i kampen mot Tyskland at de ikke har så mye å bidra med i VM. Ghana, derimot, snuser på et noe overraskende avansement, og bør gjøre jobben sin her.
Hått tips: 3-1.

0 comments to “VM så langt, del II”